Schade of ongeval ? 24/7 bereikbaar via  certis@certisgroep.be  03 677 07 77

Aansprakelijkheidsverzekering

Wie is wanneer aansprakelijk?

Wat de gezinspolis of "familiale verzekering" is voor uw gezin, is de bedrijfspolis voor uw bedrijf. Of dit nu een éénmanszaak is of een vennootschap, deze verzekering vergoedt de niet-contractuele schade waarvoor u als bedrijf aansprakelijk bent.

Bent u aansprakelijk voor een ongeval tijdens de uitbating van uw bedrijf? Dan vergoedt de bedrijfspolis de slachtoffers. Ze verzekert materiële, lichamelijke en andere vormen van schade. Ze biedt geen bescherming tegen de risico’s die een andere BA verzekering dekt (bijvoorbeeld auto-ongevallen waarbij u in fout bent).

De bedrijfspolis komt alleen tussen wanneer u voor een ongeval aansprakelijk bent. U veroorzaakt bijvoorbeeld als loodgieter waterschade ten gevolge van een foutief geplaatste leiding. Of u sluit als elektricien de elektriciteit verkeerd aan waardoor de elektrische toestellen van uw cliënt beschadigd raken …

Wat verzekert een bedrijfspolis?

‘Burgerlijke Aansprakelijkheid’ is de verplichting om schade veroorzaakt door uzelf of door mensen voor wie u verantwoordelijk bent te herstellen. Om voor een ongeval aansprakelijk te worden gesteld, moeten minstens drie voorwaarden vervuld zijn:

  • U moet een fout hebben begaan.
  • Anderen moeten schade hebben ondervonden.
  • Schade moet het gevolg zijn van die fout (we spreken dan van een oorzakelijk verband tussen fout en schade).

Uw bedrijfspolis vergoedt hierbij de gevolgschade. Het herstellen van de oorzaak is een contractueel geschil met uw klant, waarvoor de aansprakelijkheidsverzekering niet zal tussenkomen.


Wie is verzekerd?

De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekt uw burgerlijke aansprakelijkheid en die van de personen voor wie u verantwoordelijk bent zoals meewerkende gezinsleden, vennoten, personeelsleden, …

Uw bedrijfspolis kan u ook uitbreiden met de waarborg "toevertrouwd goed", waardoor de goederen die u in behandeling of bewaring neemt, mee verzekerd zijn voor de schade die zij eventueel oplopen.

Enkele voorbeelden:

  • In een carrosseriebedrijf ontstaat bij laswerken aan een auto brand.
  • Een dakwerker beschadigt bij het plaatsen van een lichtstraat de roofing van het dak.
  • Een televisie valt van een werktafel door een onhandige beweging …

Let wel op: de eigenlijke bedrijfsactiviteiten zijn hierbij uitgesloten.

Moet u zelf een deel van de schade betalen?

U betaalt steeds een franchise in het verzekeringscontract bedrijfspolis

Hier vindt u meer info:

Informatiedocument aansprakelijkheid

Productfiche aansprakelijkheid

Wenst u schade aan te geven?

Wenst u schade aan te geven die onder uw bedrijfspolis valt?

Meld uw schade via ons contactformulier.

Wij werken het liefst digitaal, telefonisch en op afspraak
Wens je toch even binnen te springen? Steeds welkom:
Maandag 9u00-12u00, namiddag op afspraak
Dinsdag 9u00-12u00 en 14u00-17u00
Woensdag 9u00-12u00, namiddag op afspraak
Donderdag 9u00-12u00 en 14u00-17u00
Vrijdag 9u00-12u00, namiddag op afspraak

Schade melden?
certis@certisgroep.be
Telefonisch bereikbaar op 03 677 07 77 via kantoor
24/7 doorschakeling naar helpdesk

KBC Mobile
Installeer KBC Mobile (ook al bent u geen KBC klant): digitaal polissen raadplegen, schade aangeven & mee opvolgen.